Dato: 05-09-2019

Børnene i fokus:

Børnepsykolog Margrethe Brun fastslår: “Når børns hverdag er alt for struktureret og skemalagt, eller er planlagt på forhånd, begrænser man børnene i at lege frit. “Det er livsnødvendigt for børn at lege, ellers udvikler de sig ikke,” udtaler børnepsykologen.

Hun fortsætter: “Det kan have katastrofale følger, hvis man fratager børn deres egen verden og strukturerer alt. Hvis der er for meget puslespil og opgaveløsning eller noget, vi som voksne synes, er fornuftigt, så fratager vi dem øvelsespladsen i at være sociale, sætte i scene og lege deres følelser ud.”

“Det er her, de lærer at dele, forhandle, indgå kompromiser, stille sig bagerst i køen og danne venskaber. Leg er sprog, motorik, fantasi, social liv og livsglæde. Så hvis du begrænser den frie leg, tager du noget helt eksistentielt fra et barn,” forklarer Margrethe Brun.

 

 

Så hvordan skal vi forholde os, hvis vi gerne vil give plads til den frie leg? Margrethe Brun deler ud af sine råd.

 

Råd 1) Giv plads under rammer

“Børn har selvfølgelig også brug for faste regler og normer, for ellers bliver de stressede og utrolig frustrerede. Her skal man have medbestemmelse afstemt efter barnets alder. Når de er små, skal vi lige holde øje og være observante. Så hvis børnene kommer med krav om tæpper til deres udendørsleg, så får de det, men vil de have tæpper, fordi de forlanger at sove udenfor om natten, må man nogle gange sige ‘nej, det ved jeg, for jeg er voksen. Vi vil passe på dig, derfor bestemmer vi,’” anbefaler Margrethe Brun.

 

Råd 2) Få inspiration fra børnenes leg

“Man kan holde børnemøde og sige, ‘der er tre ting, mor så gerne vil. Jeg vil se kunstudstilling og svømme og vise dig vikingemuseet, for det er noget af det flotteste. Far vil gerne vise, hvordan det var i gamle dage. Har I tænkt på, hvad I kunne tænke jer at lave?’ Det er ikke alle, der har gode idéer, men så må man lette rumpetten og se, hvad de leger med. Er han i gang med togbanen, kan man tage ud og se på tog. Er hele værelset fyldt med tøjdyr, kan I måske tage til hundeudstilling, eller spørge om de vil med i zoo eller besøge Klara, som har hund.”

Margrethe Brun fremhæver desuden, at oplevelserne kan give materiale til den efterfølgende leg: “Jeg havde mine børnebørn med på vikingemuseet. Hele weekenden legede de, at de selv var ude at sejle. Så jeg lavede gode ben til dem, de kunne spise, lige som man gjorde dengang. De har nu fået nogle gode rekvisitter at lege med, fordi de har fået skjold og sværd, så de leger det stadig.”

 

Råd 3) Pas på med at planlægge

“Pas på med at planlægge. Mærk om morgenen, hvad børnene vil. Er de urolige, skal I måske cykle og spise på engen i stedet for det, I havde planlagt. Mit bedste råd er, at aflæse dagene. Vi kender det selv; ‘i morgen vil jeg det.’ Men så vågner man og tænker, at det vist ikke bliver i dag. Nogle gange må man planlægge af praktiske grunde, og andre gange må man mærke efter. Og er de i gang med en god leg, så tænk ‘gudskelov, de leger så godt’, og sæt dig ud med avisen og nyd solen.”

 

Råd 4) Kig på indretningen af legen

“Har vi indrettet verden sådan, at der er plads til fri leg, så vi ikke skal observere hele tiden? Må de lave noget snavs, uden de voksnes øjne hviler på dem? Børnene skal have plads til selv at sætte regler og normer. Og her er nogle legepladser perfekte med huler, tunneller, gynger og trapper, fordi det appellerer til, at man selv kan bruge sin fantasi og tænke ud af kassen. I en rutsjebane kan man fx lege, at man bliver frelst fra et fly og svømmer over til sandkassen. Når man klatrer op i tårnet, er det ikke bare at klatre. Det handler om at turde og få lidt kriller i maven. Man mærker grænsen og overvinder den. En legeplads skal stimulere motorik, og det er lidt af et kunststykke at tilfredsstille mange aldersgrupper, men det kan de gode legepladser gøre på selv en rutsjebane. Nogle kravler langsomt op, nogle tager et sikkert trin ad gangen, andre løber op ad selve rutsjebanen. Det er fantastisk så meget udvikling, der er på ét sted.”

 

En legeplads der udvikler børn

Hos CADO ses legepladsen som et rum, der bidrager til børns udvikling og læring gennem bevægelse, leg og forståelse. Før det kan lykkes, skal legepladsen og dens enkelte elementer dog være i harmoni. Det kræver grundige overvejelser at udvikle et miljø, der danner en optimal ramme for børnenes leg. Denne ramme er vi hos CADO eksperter i at skabe.

I CADO’s arbejde har vi også forståelse for, at børn er forskellige. Derfor tager vi altid udgangspunkt i det udviklingstrin, jeres børn er på. Hermed kan vi sammen finde en legeplads, der besvarer de behov, børnene har. Dette er afgørende for, at børnene bliver motiverede til at benytte sig af de stimulerende aktiviteter, som legepladsen byder på.

 

 

Ønsker du hjælp til en legeplads med fokus på fri leg? Så er du velkommen til at kontakte os på 70 22 26 28 eller info@cado.dk.