Når man designer en legeplads til en skole, er kravene til en løsning lige så forskelligartede, som børnene er. Der skal være plads til mange typer leg, mange temperamenter og mange aldersgrupper. Så hvad gør man? På Blågårds skole har vi dækket alle større behov med en bred vifte af legeredskaber samlet i ét harmonisk udtryk.
Legepladsen er delt op i 4 områder, der er bundet sammen af et blødt, grønt faldunderlag:
- Lege- og klatreområdet sætter den meget fysiske leg i centrum med mulighed for at klatre, svinge og jagte hinanden rundt med god plads, så der ikke opstår konflikter mellem de forskellige lege.
- Lære- og opholdsområdet sætter fokus på læring med et underlag, der er dækket af farverige talkort.
- Pyramide- og tribuneområdet er et nyt, anderledes hænge-ud-område på skolen. Her har vi etableret et pause- og samtalested, hvor man hurtigt kan finde hen, hvis man har brug for en time-out for de lege, der foregår i resten af skolegården.
- Gynge- og snurreområdet er indrettet med en klassisk redegynge og vores meget populære og inkluderende drejeklode. Drejekloden er en karrusel med masser af muligheder. Fra stille samtale med en sløv snurren til vild rotation. Kloden tilbyder sig fra alle sider, kan nemt bruges bare af én og være et attraktivt samlingssted for grupper.
Derudover er der også lavet plads til boldspil, til teater og til flere mødesteder, hvor man kan snakke sammen i mindre grupper. Legeredskaberne kommer primært fra vores leverandør IJslander, der er kendt for at lave holdbare, miljøvenlige løsninger, men samtidig er Blågårds skole et godt eksempel på, hvordan man kan mixe og matche sig til et solidt resultat.
Placering
Blågårds skole, København
Byggeår
2017